štvrtok, 21. januára 2016

Môj boj s akné

Máte už pubertu dávno za sebou, ale vyrážky vás ešte neopustili? V tom prípade je tento príspevok venovaný práve vám.

Ešte pred rokom som tiež zúfalo bojovala s dospeláckym akné a myslela som si, že sa s tým budem musieť naučiť žiť. Keď sa mi však vyrážky začali ešte viac zhoršovať, rozhodla som sa, že s tým musím niečo urobiť a veľa vecí zmeniť. Boj som vyhrala a teraz by som sa rada s vami podelila o moje overené tipy ako dať vyrážkam navždy zbohom. Ešte na začiatok by som rada dodala, že nestačí žiaden zázračný krémik ani doplnok stravy, ktorý vám vylieči pleť za dva týždne. Treba skombinovať čo najviac doluuvedených bodov a hlavne byť trpezlivý.

1. Jedným z najťažších "prikázaní" je nedotýkať sa zapálených vyrážok, nerýpať si ich, nevytláčať. Ak však treba vytlačiť zahnisanú vyrážku, treba myslieť na správnu techniku a hlavne na dostatočnú hygienu a dezinfekciu. Odporúčam to ale radšej nechať na odborníka (kozmetička). Úplne ideálne bude vôbec sa nedotýkať tváre. Posnažte sa zbaviť sa tohto zlozvyku a zabudnite, že máte vyrážky; autosugescia pomáha aj v tomto prípade :-)

2. Ešte dnes sa objednajte na čistenie ku skúsenej kozmetičke a po procedúre si hneď dohodnite ďalšiu návštevu. Jedno kozmetické ošetrenie ešte nikomu nepomohlo. Dôležitá je pravidelnosť. Ja si navyše priplatím aj záverečné ošetrenie laserom, ktoré póry krásne uzavrie a podráždená pleť sa rýchlejšie zotaví. Kozmetička vám okrem toho poradí aj so správnou starostlivosťou o vašu pleť a lepšie zhodnotí jej stav ako vy samy.

3. Predpokladám, že ste už vyskúšali kopec kozmetiky a lokálnych ošetrujúcich prípravkov na akné a zdá sa vám, že nič z toho nezaberá. Pozor, ak už nemáte mastnú a uhrovitú pleť ako v puberte, nemôžete na celú tvár používať prípravky na akné. Siahnite po kvalitnom hydratačnom kréme a vyrážky ošetrujte lokálne (po nakrémovaní očistiť zapálené miesta a aplikovať antibakteriálny prípravok len na jednotlivé vyrážky). Ak máte, podobne ako som mala ja, veľa vyrážok na jednom mieste, môžete si potrieť celé toto miesto (napr. brada). Neodporúčam to mať natreté celý deň, a už vonkoncom nie natierať si to takto každý deň. Pokiaľ sa pokožka priveľmi vysuší, bude podráždená a "obdaruje vás" ďalšou nádielkou vyrážok. Podľa rozsahu akné to odporúčam pár dní takto liečiť, potom na pár dní zas vysadiť a tak dokola. Samozrejme, všetko konzultovať s kozmetičkou.

Aby som bola trochu konkrétnejšia, tu sú produkty, ktoré ma sprevádzali mojim najťažším obdobím s akné:


- Effaclar A.I. // La Roche-Posay
Lokálna starostlivosť. Nanášam len na vyrážky jednotlivo. Po dvoch-troch použitiach sa vyrážka vysuší a odlúpne. Túto exfoliačnú funkciu plní LHA - mikroexfoliačná látka. Tento prípravok mi pomohol dokonca aj so škvrnami po akné.

- Skinoren krém
Je dostupný v lekárni bez predpisu. Svojou konzistenciou pripomína krém, takže ho môžete rozotrieť na celú postihnutú oblasť. Odporúčam menšie množstvo, lebo sa nevsakuje tak dokonale ako sa na prvý pohľad môže zdať. Nepoužívajte to však dlhodobo. Mne pleť dosť vysušil. Radšej si naordinujte prestávky. Potom bude mať aj lepšiu účinnosť. Je vhodný aj pod make-up /ak to nepreženiete s množstvom/.

- Aknecolor
Tento kultový výrobok som používala na zakrytie vyrážok, ktoré boli pod make-upom vidieť a navyše vyrážky dostatočne vysušil. Rovnako ako so Skinorenom to nepreháňajte  s frekvenciou jeho používania.

4. Tento bod možno bude trochu kontroverzný, ale mne sa osvedčilo vyradiť z repertoáru kozmetiky nočné krémy. Čítala som o tom niektoré štúdie a články na internete a určite by táto téma stála za samostatnú diskusiu, ale o tom možno niekedy nabudúce. Pokiaľ nemáte vyslovene suchú pleť, určite vyskúšajte aspoň na nejakú dobu vysadiť nočné krémy. Ja to robím tak, že keď prídem z práce domov, odlíčim si make-up, dám si krém a večer keď idem spať, použijem už len micelárnu vodu. Dôležité je pleť dobre odlíčiť a tonizovať nejakou pleťovou vodou. A šup do postele. Pleť sa cez noc môže regenerovať a krásne sama čistiť bez nánosov krémov, ktoré jej v týchto prirodzených procesoch zabraňujú.

5. Kokosový olej je moja tajná zbraň na akné. Zaujímavé je, že napriek tomu, že ide o olej, jeho mastnota vyrážkam vôbec nevadí, naopak, nedokonalosti sa pekne vysušia a pokožka ostane hydratovaná. Jedenkrát týždenne si dávam kokosový olej na noc (predtým si tvár nasprejujem Ružovou vodou od zn. Purity Vision - dá sa kúpiť v DM). Ráno však treba tvár dôkladne očistiť.

6. Za sebou máme súbor tipov, ktoré sa zameriavali na vonkajšie ošetrovanie akné. Oveľa dôležitejšie je však to, čo sa odohráva vnútri nášho tela, pretože práve naše stravovanie a životný štýl sa najviac odrážajú na pokožke. Keďže nie som odborník (hoci by som ním rada bola :-), nebudem tu viesť siahodlné monológy o potravinových alergiách a tráviacich ťažkostiach. Je pravda, že akné v mnohých prípadoch súvisí s trávením alebo s gynekologickými problémami, či so stresom, ale v tomto vám lepšie poradí lekár. Aj keď nemáte žiadny z týchto problémov, existuje pár potravín, ktoré pleti neprospievajú. Ich zoznam nájdete hocikde na internete. Ja som zistila, že mi nerobia dobre korenené jedlá (napriek tomu, že mi veľmi chutia) - sú dráždivé a na pleti to hneď vidno. Najväčším problémom však bola čokoláda. Keď som si dala trošku čokolády, na druhý deň sa mi pleť vypomstila. Ak som si dala viac ako trošku, tak už to bol čistý masaker. A nie a nie sa tých vyrážok zbaviť :-( Rozhodnutie bolo jasné - úplné vyradenie čokolády z jedálnička. Za ten výsledok to určite stojí. A po čase mi čokoláda úplne prestala chýbať.

7. Posledná záchrana - kožný lekár. Tento krok som musela podstúpiť aj ja, lebo som zo svojej tváre už bola zúfalá. Mastičky a lokálne antibiotiká (emulzie na vyrážky) som však nechcela. Odišla som s receptom na 5-týždňové antibiotiká (tabletky) a s nádejou, že mi to konečne pomôže. Dlhú dobu sa nič nedialo, ale akonáhle som skombinovala pravidelné čistenie pleti u kozmetičky s touto liečbou, pleť sa začala zo dňa na deň ozdravovať. Najskôr som si myslela, že po vysadení liekov sa vyrážky vrátia naspäť, ale nestalo sa, vďakabohu. Najdôležitejšie však bolo dodržiavanie všetkých horeuvedených tipov. Ak sa posnažíte a niečo si odopriete, vaša pleť vám to stonásobne vráti.

Máte nejaké ďalšie osvedčené rady proti akné? Podelte sa o ne v komentároch :-)

9 komentárov:

  1. Super informacni clanek! Osobne sem take v minulosti bojovala s akne a nejvic mi pomohly pripravky La Roche Posay, konkretne zminovany effaclar a jejich cistici gel. Dale take rada pouzivam prirodni kosmetiku jako kokosovy a arganovy olej. O Skinoren kremu jsem nikdy neslysela a mam pocit ze jsem prichazela o neco co mi mohlo pomoct. V budoucnu kdyztak vyzkousim.. ikdyz teda doufam ze nebude duvod.

    linawearsblack.blogspot.cz

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Skinoren som tiež nepoznala, ten mi odporučila kožná lekárka.
      Prírodné oleje (kokosový, arganový, šípkový atď.) určite pomôžu, ale nesmie sa to s nimi preháňať.. tak ako so všetkým ostatným :-)

      Odstrániť
  2. Waw... super článok, kočky, ktoré majú takýto dlhodobý problém tvoje rady určite ocenia, naozaj som si h oso záujmom prečítala, je tam kopec pomocných rád. JA sa občas vyhádžem - keď sa zle stravujem, som chorá, alebo keď mám okolo seba veľa stresu. V puberte som to mala horšie, ale už je to omnoho lepšie :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, budem naozaj rada, ak niekomu tieto rady pomôžu. Vyrážky zo stresu sú /žiaľ/ normálne, horšie je ak ostanú aj keď je stresové obdobie už dávno za nami :-(

      Odstrániť
  3. Skvelé tipy:)
    Akné ma trápi už veľmi dlho a všetky tvoje rady dodržiavam! A Aknecolor používam cca.2roky a stále som s ním nadmieru spokojná:)
    Pozývam ťa na moju giveaway o super ceny:
    http://vsetko-co-mam-rada-by-vaja.blogspot.sk/2016/01/novorocna-giweavay.html?m=1

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ak ešte nemáš viac ako 22-23 rokov, akné môžeš mať stále kvôli hormonálnym zmenám v puberte. Keď budeš mať viac rokov a vyrážok sa nebudeš môcť zbaviť, to už bude problém inde..

      Odstrániť
  4. Ja mám vyrážky aj ked mam 21 stále ale už je to lepšie ako v puberte a väčšinou mi stačí iba keď sa o pleť starám a nerýpem si do nej špinavými rukami ale raz za čas vyzerám naozaj ako pubertiak

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Tiež som mala akné a najviac mi pomohla úprava stravy dodržiavanie alergie na laktózu, čo som dlho dosť podceňovala a obmedzenie mastných, korenených a vyprážaných jedál, dám si občas, ale nepreháňam to. Stres sa podpisuje pod stav akné ešte stále, no inak sa mi akné už netvorí takmer vôbec. Pijem zelený čaj, ktorý vraj pleť čistí a občas aj repíkový čaj. A zásadne odmietam čistiace gély, pleť čistím podľa rád dermatológov hydratačným mydlom buď Dove alebo detským mydlom. Netreba pleť zbytočne vysušovať. Držím palce v boji, aknecolor som tiež používala, ten je podľa mňa skvelý, mám ho dodnes ako sos pomoc.
    Bianka

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Mne žiadne z tých mastičiek nepomáhali alebo teda pomáhali, ale po krátkej dobe stratili svoj efekt. Mojou záchranou je Roaccutane. Ak chceš vedieť ako som ja bojovala s mojím akné dočítaš sa o tom na mojom blogu. :)
    https://tobecreativehasnolimits.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť